Hur rent är ditt hotellrum?

”Man får vad man betalar för” är ett slitet uttryck. Ett uttryck som jag själv ofta använder för att motivera valet av ett dyrare hotell. Utöver att det får mig att känna mig lyxig, så utgår jag från att varje extra stjärna som hotellet har och som jag dyrt betalar för ger mig en än smarrigare frukostbuffé och en än lyxigare inramning på min vistelse. Att hygien och renlighet på hotellet är hög utgår jag ifrån. Men är det så?

En skinande yta som signalerar lyx och manipulerar.

Inför hotellvistelser ser jag fram emot den omsorgsfullt bäddade sängen med vita släta sängkläder som signalerar renlighet och fräschhet. Inte en tanke finns på att sängkläder kan användas till fler än en kund. Jag har inte en tanke på att mina nya handdukar kan ha använts till att städa rummet med. Istället bländas jag av det fräscha hotellrummet – en stor, oklanderligt bäddad säng, det mahognyfärgade skrivbordet och ett badrum som blänker. Jag skänker inte en tanke på att det städade rummet jag nyss fått nycklar till faktiskt kan har varit skitigt och kanske fortfarande är!

Städpersonalen

Städpersonal på hotell vittnar om att det är mer regel än undantag att de av kunderna redan använda handdukarna används till att torka av handfatet i badrummet med. Duntäcken och överdrag som inte skiftas och mycket mer. Det viktigaste är att det ser rent ut, inte att det är det!

Det osynliga smutset

Även om problemet med dålig hygien och städning på hotell har varit känt sedan länge så finns få undersökningar inom området. En undersökning gjord i Melbourne 2010 konstaterade att det råder en “hygienkris” på femstjärniga hotell. Anledningen var att städpersonalen inte hade tillräckligt med tid för att göra ett ordentligt jobb.

Senare publicerades en undersökning i Scientific American som visar att fjärrkontroller, mattor, telefoner och städutrustning hade höga nivåer av bakterier samtidigt som en väldigt hög procent av hotellrummens ytor hade bakterier från avföring.

Anledningar och orsaker

”Tid är pengar” och nu vet vi även att det är en sanning som gäller städning och hygien på hotellrum. Även om fack och politiker lyfter frågan om att städpersonal ska få bra villkor, utbildning och löner så går det sakta framåt. En anledning är att det finns billig personal att tillgå, bland annat i form av studenter, backpackers och lågutbildade.

När hotellen konkurrerar om kunder och vill pressa priser blir städpersonalen en av de arbetsgrupper som drabbas hårdast. En svag grupp som inte protesterar och har få om ens något alternativ. Om uttrycket “som man bäddar får man ligga” ska kunna jämföras med “som man betalar får man ligga” så måste även många flerstjärniga hotell öka sina nivåer på städet. Det gäller inte längre att ytan bara ska vara polerad när smutsen utgör en hälsofara för hotellgästerna.