Klimatpåverkan av fotbollsturism

Det finns få saker så heta som klimatet just nu – både som diskussionsämne och det faktiska klimatet. Varje dag kan vi läsa om den rådande debatten och varje dag kommer det nya varningar om smältande isar och nya värmerekord. Värmeböljan 2018 kanske är det nya normala svenska sommarvädret.

Nästan alla är eniga om att något måste göras, men inte särskilt många kommer med konkreta förslag på vad som kan göras för att bromsa utvecklingen. Det nämns flera orsaker till ett ändrat klimat: fabriker, skogsavverkning, fjärtande kor och fossila bränslen. Men det känns inte som något som vi enskilda personer kan göra särskilt mycket åt alla gånger. Eller kan vi det? Åtminstone något litet bidrag till kampen för vår framtida miljö?

Ett av de bidrag vi kan göra är att se över hur vi reser. Måste vi alltid ta bil eller flyg? Kan vi inte ta bussen eller tåget? Tågresor har efter senaste tidens debatt blivit alltmer populärt. Varför inte… Det är bekvämt, inte lika trångt och det har bättre WiFi än flyget så att man kan passa på att utnyttja till exempel en Betfair kampanjkod medan man reser.

Oväntat stor påverkan

En oväntat stor påverkan skapar den så kallade fotbollsturismen. Det är inte bara den stora VM-turneringen som har en stor påverkan på klimatet, utan även de europeiska cuperna. Arsenal möter Chelsea i Europaligans final. Det låter ju som ett fantastiskt Londonderby med fest på gatorna, eller hur? Problemet är att matchen spelas i Baku. I Azerbajdzjan. Yep, i Baku, Azerbajdzjan, 460 mil bort, ska två lag från London mötas. Deras arenor ligger annars en 45 minuters tunnelbaneresa från varandra, men det finns säkert något bra skäl till att både lag och fans ska resa tvärs över kontinenten.

Totalt beräknas finalen, med alla resor och övriga utsläpp, generera ett koldioxidutsläpp på 35 000 ton. Det kanske är en siffra som inte säger något, men det motsvarar det totala utsläppet på ett år för 16 000 stockholmare. För en fotbollsmatch som av någon anledning ska hållas i en stad 460 mil bort. Det är inte hållbart i längden. Då är inte finalen i Europaligan ändå inte i närheten av 2014 års VM-slutspel i Brasilien. Där beräknades det att 2.72 miljoner ton koldioxid släpptes ut. Det motsvarar, håll i er nu, vad 560 000 bilar släpper ut på ett år. Det är inte många fler bilar än det finns i Stockholm. Tänk om alla bilar i Stockholm skulle stå stilla i ett år. Det skulle göra skillnad på miljön, eller hur? Förutom de ökade utsläppen i samband med dessa matcher och turneringar så påverkas närmiljön. Plastflaskor, engångsmuggar och annan nedskräpning har en enorm påverkan på den lokala miljön.

Planer för att reducera påverkan

UEFA och FIFA har de senaste åren fått skarp kritik för detta, men det har ännu inte resulterat i några direkta och konkreta åtgärder. I America’s Cup 2013 förbjöds till exempel alla plastmuggar, och samtliga bestick och tallrikar var tvungna att vara komposterbara. Ändå jobbade ett stort team med att sortera allt avfall från turneringen för att uppnå de resultat som väntades.

Under FA-cup finalen 2008 arrangerades gratis bussfärder för att aktivt försöka minska utsläppen. Något som tillsammans med ett aktivt arbete att minska elförbrukning genom att använda lågenergilampor under finalen sänkte koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 19 ton. Det låter som en liten siffra i sammanhanget, men många små initiativ ger sammantaget effekt.

Det är upp till oss fotbollsälskare att tillsammans med fotbollsorganisationerna fundera på alla sätt att minska utsläpp i samband med arrangemang. Det finns inte en enda enkel lösning, utan den hållbara och långsiktiga lösningen består av flera små och smarta initiativ. Men det kan börja med att inte lägga matcher mellan två lag från samma stad i ett land en kontinent bort.